Муфта Haldex: пристрій, принцип роботи, несправності. Все, що ви хотіли знати!

Такі поняття як: передній або задній привід, повний привід або 4×4 – знає більшість ще зі шкільної лави. Але прогрес не стоїть на місці і на зміну старій “гвардії”, приходять нові технології і нові гравці, одним з таких є муфта «Халдекс».

Всім привіт! У цій статті ви дізнаєтеся: що таке муфта Халдекс і в чому її суть, як вона працює і як вона змінювалася від покоління до покоління. Крім цього, я повідаю про сильні і слабкі сторони муфти Haldex, а також основних несправності. Чи готові? Тоді поїхали!

Ідея створення муфти «Халдекс» належить шведському інженеру і гонщику – Sigvard Johansson, який в 1992-му, продав свій винахід компанії «Haldex AB», назва якої, пізніше стане загальною назвою для даної розробки. Через шість років, конструкція муфти була вдосконалена і успішно інтегрована на серійний автомобіль. У 1998-му Haldex з’явився на автомобілях VAGa серед яких Audi A3, Audi TT і навіть VW Golf. Трохи пізніше, цією розробкою будуть агрегатуватися і інші марки зі світовим ім’ям серед яких: Volvo, Ford, Opel, Land Rover, Mazda і багато інших.

Муфта Халдекс прийшла на зміну менш ефективною віськомуфти, яка мала ряд недоліків. Відмінними якостями наступниці, була наявність електронного управління, а також більш швидка і точна робота. Такі зміни суттєво підвищили не тільки комфорт і зручність пересування, але і безпеку, яка як відомо – понад усе, особливо для Volvo!

Так хто ж ти?

«Халдекс» – являє собою якийсь симбіоз механіки, гідравліки й електроніки. Багатодискова муфта розташовувалася перед заднім міжколісним диференціалом, хоча пізніше перебазується до нього в один загальний корпус. Haldex має розумне електронне управління, що дозволяє аналізувати і підключати задні колеса, за допомогою передачі на них крутного моменту, саме тоді, коли в цьому є необхідність. А саме: під час зрушення з місця, на слизьких ділянках дороги, або в інших аналогічних випадках, коли передні колеса вже не справляються. Муфта Haldex – грає роль головної скрипки в системі повного приводу (AWD). Вона дозволяє контролювати і дозувати передачу крутного моменту на задню вісь, шляхом ступеня замикання фрикционов муфти.

За свою історію Халдекс пережила п’ять генерацій, четверту з яких більшість вважають найбільш вдалою. Кожне нове покоління гідро-електро муфти ставало все більш надійним, механіка і гідравліка працювали безвідмовно, а електроніка в свою чергу, умнелі і працювала, точніше, швидше і спритнішим. Зменшувався і загальна вага вузла, що істотно полегшувало всім життя і звичайно ж вага самого авто.

Муфта Haldex – як це працює?

Під час зрушення з місця, коли автомобілю потрібен ефективний старт без пробуксовки коліс, фрікціони муфти повністю стиснуті, а керуючий клапан або клапан управління закритий – задній міст отримує максимально допустимий крутний момент, який не перевищує 50% від загального значення . Клапан керування, він же клапан управління – це виконавчий елемент системи управління, який своїм становищем зумовлює величину тиску, який чиниться на фрикційні диски. Ступінь тиску залежить від потреб і дорожніх умов. Поширена помилка, то, що муфта Халдекс – це повний привід. Насправді, навіть при ідеальному зчепленні коліс з дорожнім покриттям, на зад надходить до 10% від загального крутного моменту. Такий розподіл необхідно для того, щоб тримати муфту і будівля колеса в постійній «бойовій готовності», для миттєвої активації і підхоплення задніми колесами, в разі різкої необхідності. Тому якщо розібратися, то поняття повного приводу не зовсім коректне, і правильніше було б назвати все це справа: постійним повним приводом з упором на передню вісь і можливістю розподілу крутного моменту по осях, в залежності від типу покриття. Але, мабуть таку назву маркетологам не сподобалося, і вони придумали три букви AWD, які все пояснюють, а саму технологію назвали “повним приводом”. Та й Бог з ним, аби працювало!

Якщо під час зрушення з місця передні колеса прослизають, якась частина крутного моменту передається на задні колеса, щоб уникнути пробуксовки. Коли буксує одне з коліс, в справу вступає електронне блокування диференціала.

Якщо колеса прослизають, про що повідомляють в блок управління різні датчики, в тому числі і датчик ABS, система активує керуючий клапан, який відкривається або закривається в залежності від того, яка вісь буксує.

Під час руху по прямій з постійною швидкістю клапан управління відкривається, тим самим стискаючи фрікціони муфти з різним зусиллям, а задні колеса отримують мінімальний крутний момент.

Під час гальмування клапан відкритий, фрікціони повністю розтиснену, оскільки при уповільненні, в передачі крутного моменту немає необхідності.

В блок управління системи повного приводу надходять дані з багатьох датчиків, які дозволяють системі аналізувати стан речей і дорожню ситуацію. Виходячи з отриманих даних, керуючись чіткими алгоритмами, муфта Халдекс допомагає контролювати авто, уникати пробуксовки і істотно підвищувати безпеку пересування авто. Дані надходять від датчиків коробки і двигуна, рульового управління і системи ABS. Подібно системі ESP, система управління муфтою враховує не тільки зчеплення коліс з дорогою, але і ряд супутніх факторів таких як: швидкість і положення керма, поперечне прискорення, а також рух накатом або під навантаженням. Подібний обсяг інформації, дозволяє повнопривідної трансмісії бути готовою до будь-яких несподіваних ситуацій, які постійно трапляються на дорозі. Це може бути догляд автомобіля в занос передніми колесами, або моментальне підключення заднього моста для того, щоб витягнути машину з грязі, снігу і так далі.

Пристрій Haldex і системи повного приводу

Система включає в себе:

Набір фрикционов. Муфта містить в собі пакет фрикційних дисків зі спеціальним покриттям з підвищеним коефіцієнтом тертя, а також сталеві диски. Фрикційні диски мають внутрішнє зчеплення з маточиною, а сталеві диски в свою чергу – з барабаном. Кількість дисків в пакеті прямо пропорційна переданому, крутним моментом. Стиснення дисків відбувається за рахунок впливу на них поршнів, які в свою чергу піддаються тиску робочої рідини.

Система управління. Мозковим центром, як і в будь-якому сучасному вузлі є електроніка, а точніше блок управління. Під його керівництвом працюють вхідні сенсори і виконавчого пристрою. Блок отримує великий обсяг даних від різних датчиків і блоків, наприклад від ABS, блоку управління двигуном, а також від датчика температури масла. Мозок виконує обробку отриманої інформації, після чого посилає сигнали виконавчих пристроїв таким як клапан управління.

Гідравлічний насос і акумулятор тиску, необхідні для створення і підтримки тиску масла в муфті.

Еволюція муфти Haldex

Принцип роботи цієї муфти практично не змінювався від покоління до покоління, змінювалася лише реалізація, габарити, вага і швидкість її роботи. Після того як управління було передано електроніці, основні зміни, як правило, стосувалися виконавчих механізмів. Удосконалювалася гідравліка, керуючий клапан і фрікціони.

1998 рік – Перше покоління Халдекс . В основі муфти лежить механізм, який визначає різницю обертання валів, що йдуть до переднього і заднього мостів. Під час пробуксовки ведучих коліс відбувається активація муфти і виконується блокування.

2002 рік – Друге покоління Haldex . Принцип роботи залишився колишнім, удосконалилася виключно технічна частина. Муфта мігрувала в один корпус з заднім диференціалом, а роль електрогідравлічного клапана тепер покладено на електромагнітний. Доопрацюванні піддався електронасос, а також збільшився обсяг робочої рідини (масла). Масляний фільтр став не обслуговуються. Загальна продуктивність системи повного приводу підвищилася.

2004 рік – Третє покоління Халдекс . Конструкція доопрацьована, шляхом встановлення більш досконалого електронасоса і зворотного клапана. Інтегрована нова функція попереднього блокування пристрою електронікою. Для повного блокування потрібно 150 мілісекунд.

2007 рік – Четверте покоління Haldex . Встановлено ще більш потужний електронасос, що дозволяє підвищити тиск до 30 бар. Електромагнітний клапан управління, регулював подачу робочої рідини до кільцевому поршня, який впливав на пакет дисків. Від кількості рідини, яку пропускав клапан, залежала сила і щільність притиснення дисків, що в кінцевому підсумку трансформувалося в крутний момент. Управління муфтою здійснює виключно електроніка, а сама система може інтегруватися виключно на авто, оснащені системою ESP.

2012 рік – П’яте покоління Халдекс . Насос піддали доопрацювання, його оснастили відцентровим регулятором, здатним регулювати необхідний робочий тиск в системі. Цей регулятор втілив в собі функцію двох деталей: керуючого електромагнітного клапана і гідроакумулятора, які необхідні для оптимального тиску. З метою запобігання підвищеного тиску, систему оснастили запобіжним клапаном скидання тиску, яке підбурює надлишки масла в резервуар, як тільки тиск перевищить допустиме значення (~ 40 бар). Насос тепер працює постійно, деталі стали більш легкі, але при цьому більш якісні, до того ж з’явилася можливість заміни механізму. У гонитві за зниженням ваги всього авто, «схудла» і муфта Халдекс, причому більше ніж на півтора кілограма. Однак одним з найбільш спірних питань п’ятого покоління муфти, стала відмова від масляного фільтра, його тут просто немає. У тому числі і з цієї причини, саме четвертий Халдекс вважається найнадійнішим. Як би точно не були підігнані деталі і яким би якісним не було масло, тертя є тертя, а продукти зносу нікуди не діваються. Накопичуючись в маслі, вони можуть негативно впливати на роботу гідравліки і поступово з’їдати все робочі поверхні. Ремонт муфти Haldex – задоволення не з дешевих, тому тут потрібно бути уважним. Регламент заміни робочої рідини – раз в три роки, в той час як на попередніх генераціях це значення дорівнювало – 60 000 км. Три роки, як ви розумієте, у кожного будуть різними, хтось наїзд 30, а хтось все 100 тисяч.

Плюси і мінуси муфти Халдекс

З плюсів можна виділити:

  • Підвищення прохідності;
  • Підвищення безпеки;
  • Компактні розміри;
  • Висока ефективність;
  • Швидкість роботи;
  • Можливість установки з іншими системами, що запобігають пробуксовку;

З мінусів:

  • Відсутність центрального диференціала, що не дозволяє заднього моста обертатися швидше переднього (на 4-му поколінні);
  • Несвоєчасне підключення за рахунок недоробок в системі тиску, які були виправлені в наступних поколіннях;
  • Якщо не встановити фільтр, який в рази знижує термін служби робочої рідини і всіх робочих поверхонь. Такий стан речей, призвело до необхідності частіше міняти масло, хоч сам виробник говорить про заміну раз в три роки (це стосується 5-го покоління);

У загальному і цілому, як я вже говорив, 4-е покоління муфти Халдекс вважається найбільш надійним, цей факт підтверджує використання 4-й генерації муфти на Bugatti Veyron. Ця розробка об’єднала в собі: простоту, надійність, висока якість і стабільну електронну начинку. І, що важливо, в цьому поколінні був масляний фільтр.

Несправності муфти Haldex

В принципі, система повного приводу і муфта по суті – досить надійні самі по собі, і вкрай рідко доставляють незручності. Халдекс можна віднести до довгожителів, вузол досить надійний ламається рідко і при своєчасному обслуговуванні, може прослужити не один десяток років. Виявляються несправності муфти Халдекс, на різних авто по-різному, однак виділити щось загальне все ж можна.

  • Поломки насоса;
  • Забиті канали гідравліки (як правило наслідки поганого обслуговування несвоєчасної заміни масла і фільтра);
  • Розгерметизація і масляні патьоки;
  • Несправності блоку управління, соленоїда;
  • Виникнення помилок.

Сильне забруднення і забивання каналів гідравліки часто відбувається через халатне ставлення до муфти Haldex. Тут варіантів небагато – швидше за все, не змінюються вчасно масло і фільтр.

Насос – і зовсім рідкісна поломка, оскільки його постійно допрацьовують, від покоління до покоління він стає тільки краще і витривалішими. На авто з пристойним пробігом може виникати проблема зі щітками, підшипниками і мідної обмоткою. Випадки смерті блоку управління Халдекс – взагалі мало не поодинокі. Тут, мабуть, крім механічного впливу або корозії варіантів немає. Незважаючи на те, що п’яте покоління Халдекс виробник рекомендує обслуговувати раз в три роки, досвідчені майстри настійно рекомендують не рідше ніж раз на 40 тисяч, знімати гідравлічний насос, чистити сітку масляного заборника, виконувати промивання каналів і так далі. І природно, при цьому, необхідно проводити заміну самої робочої рідини. До речі, буду дуже вдячний якщо поділіться в коментарях своїми секретами обслуговування муфти Халдекс!

Рекомендую: Відеоверсія статті!


У мене все дякую за увагу! Всім удачі і до нових зустрічей на ГБОшніке .

Пошир статтею в соціальній мережі! Допоможи іншим водіям
ГБО блог
Залишити відповідь

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: