Паливо — мабуть, найдорожчий витратний матеріал, на який витрачається близько 80% витрат, пов’язаних з автомобілем. Постійне зростання цін на нафту викликало підвищення вартості практично всіх видів палива за винятком газу, що подорожчало не так суттєво.
У зв’язку з цим тема переходу на альтернативний вид палива дедалі популярніша серед тих, хто “вважає копійку” і важко переносить подорожчання. Хтось відразу переходить на газ, вважаючи цей варіант найвигіднішим серед усіх, хтось воліє дизель, побоюючись міфів про газове паливо , яких з кожним днем стає дедалі більше. Враховуючи актуальність теми: газ чи дизель, ГБОшник вирішив розібратися та зважити всі “за” та “проти” кожного з претендентів для того, щоб зрозуміти – що ж таки вигідніше дизель чи газ.
Дизель
Більшість тих, хто все ж таки віддав перевагу дизельному паливу, керувалися стереотипом про надійність дизельних моторів, які не одне десятиліття служать вірою та правдою своїм власникам. Тому не дивно, що у питанні економії коштів на паливі дизель у багатьох буде на першому місці. Що тут сказати, звичайно, частка правди в цьому твердженні все-таки є, та соляра дійсно дешевше бензину, але в той же час власники дизельних моторів отримували досить гучний і не дуже динамічний двигун. Так було доти, доки у 90-х дизельні мотори не стали досконалішими, вони “навчилися” працювати тихо, при цьому можуть похвалитися чудовою динамікою і найголовніше залишаючись при цьому економічними. Серйозний ривок в еволюції дизелів, на жаль, не можна назвати бездоганним, оскільки за таку економію та динаміку найчастіше доводиться дуже дорого платити під час покупки такого авто, а також витрачати великі кошти на ремонт у разі виходу з ладу.
Сучасні дизелі незважаючи на свою високотехнологічність приховують у собі досить багато вад, які виявляються під час експлуатації чи ремонту. Однією з найпоширеніших проблем дизельних агрегатів є форсунки системи Common Rail, дуже вимогливі до якості палива. Основне лихо в тому, що ціна цих форсунок нерідко коливається в діапазоні від 200 до 1000 у. е, залежно від моделі авто та типу двигуна. Можливість ремонту, на жаль, є не завжди, до того ж він обійдеться теж не дешево, при цьому немає гарантії, що проблема піде.
Невід’ємною частиною практично кожного сучасного дизеля є турбокомпресор, за рахунок якого, як ви знаєте, і вдається значно підвищувати посередні динамічні характеристики звичайного дизельного атмосферника. Однак мало хто знає, що нерідко саме турбіна стає “ахіллесовою п’ятою” дизельного турбомотора. Недотримання правил експлуатації, погане масло або перегрів двигуна призводять до того, що турбокомпресор “вмирає” ще до закінчення його ресурсу. Ремонт турбіни або її заміна – недешеве задоволення, особливо якщо турбіна вашого авто зі змінною геометрією.
Наступний у списку слабких місць сучасного турбомотора – клапан системи рециркуляції газів, що відпрацювали, скорочено — EGR. Як і все в дизельному моторі, вартість цього клапана дуже велика і може коливатися в діапазоні від кількох сотень до кількох тисяч. е., залежно від марки авто та типу двигуна.
Двомасовий маховик відноситься до списку вразливостей дизеля. Для тих хто не в курсі, головне завдання цього маховика – запобігання вібраціям, що виникають у трансмісії під час перемикання передач та захист зчеплення від зношування. Ремонт двомасового маховика може обійтися вам близько 1000 у. е.
Безперечним лідером, здатним заподіяти масу незручностей та неприємних проблем є – сажевий фільтр, який не переносить їзди на малих швидкостях, наприклад, під час руху у “пробці”. Паливо в основному неякісне, спалюється не повністю, в результаті утворюється сажа, яка засмічує фільтр. В основному проблема властива моторам з великим пробігом, ремонтні роботи з відновлення цього фільтра нерідко досягають кількох тисяч. е.
Як бачите, такий, на перший погляд, бездоганний і економічний агрегат насправді має низку неприємних уразливостей, які у разі поломки можуть коштувати своєму власнику дуже дорого і, як ви розумієте, ремонтні роботи зрештою зведуть нанівець будь-яку економію.
Газ
Газ встановлюють ті, хто ненавидить дизель чи не хоче розлучатися зі своїм уже “не вигідним” бензиновим автомобілем. Також трапляється, що ГБО дістається нам “у спадок” від попереднього автовласника, який мав ту саму мету – заощадити на паливі. Але чому ж після встановлення ГБО багато хто продає свій економічний автомобіль, можливо не все так гладко з цим газом? Давайте розбиратися…
Почну, мабуть, з того, що не всі двигуни, на жаль, можна без проблем адаптувати для роботи на газі. Деякі двигуни геть-чисто відмовляються працювати з цим типом палива, інші ж працюють, але при цьому завдають своїм власникам чимало клопоту. Однак давайте розглянемо варіант, коли ви захотіли встановити ГБО на свій автомобіль , але не знаєте, що на вас чекає.
Почнемо з витрат на установку, які можуть змінюватись в діапазоні від 500 до 2000 у. е., залежно від кількості циліндрів, марки ГБО та інших нюансів. Як правило, чим новіша машина, тим дорожче обходиться установка ГБО . Крім того, завдання ускладнює той факт, що сучасні агрегати нерідко потребують ГБО-установки із системою послідовного впорскування газу, ціна якої становить близько 700-1000 у. е. Як ви розумієте, головним недоліком є те, що окупляться такі капіталовкладення не скоро, а якщо ви до того ж рідко користуєтеся своїм авто, то й зовсім через кілька років.
Якщо ж на вашому авто мотор з безпосереднім упорскуванням палива, будьте готові до того, що цінник зросте ще на 200-500 у. е. Знов-таки, вигода сумнівна, до того ж слід врахувати той факт, що мотор все одно хоч і потроху, але споживатиме “дорогоцінний” бензин. Щоб мотор повністю перевести на газ, необхідна установка із уприскуванням рідкого газу, ціна якої приблизно 1500 у. е.
На жаль, витрати на установку – далеко не всі майбутні витрати, які на вас чекають, мотор, що працює на газі, вимагає більш частого і дорогого обслуговування. Наприклад, крім звичайних замін олій на авто з ГБО доведеться міняти газові фільтри , промивати газові форсунки , зливати конденсат з редуктора , і час від часу встановлювати ремкомплекти редуктора .і т. д. Крім того, такий двигун періодично потребує регулювання зазорів у клапанах. Холодний мотор працює на бензині до тих пір, поки добре не прогріється і тільки після цього переходить на газ, тобто не варто вважати, що бензинові АЗС ви взагалі перестанете відвідувати. У результаті маємо не лише плюси, а й мінуси у авто працюючого на газі, які також слід враховувати у питанні, що краще – дизель чи газ.
Підбиваючи підсумки…
Тим, хто вирішив, що на установці ГБО можна заощадити, купивши авто з уже встановленим ГБО, хочу навести кілька аргументів проти такої економії. По-перше, у вас немає гарантії щодо того, ким, як і де було встановлено дане газобалонне обладнання, по-друге, ви не знаєте, як і коли обслуговувався цей автомобіль, і по-третє — ви не можете знати причину продажу, можливо саме ГБО і є та сама причина, через яку нинішній власник вирішив продати свій автомобіль.
Як би це парадоксально не звучало, але економія коштує дорого! Так, так, перш ніж ви почнете економити, вам так чи інакше доведеться вкласти чимало коштів у свій автомобіль, перш ніж він стане окупатися. Незалежно від того який з варіантів ви оберете, спочатку вам доведеться розщедритися, або на нову дизельну машину, або на газову установку. Однозначно відповісти на запитання: Що краще: ГБО або дизель ? відповісти складно, все залежить від конкретної ситуації, конкретної людини. Моє завдання – вказати на “плюси” та “мінуси” кожного з претендентів, ваше – зважити всі “за” та “проти” і вибрати для себе ідеальний варіант.
У мене все, чекаю на ваші коментарі на цю тему. Діліться своїми поглядами на те, що все-таки вигідніше газ чи дизель. Дякуємо за увагу і до нових зустрічей на ГБОшнику .