Питання про доцільність використання газу як альтернативного палива для автомобілів давно знято з порядку денного: ГБО – справа вигідна, технологія його монтажу – відпрацьована. Але ось, що краще пропан або метан, у цьому питанні ми сьогодні і спробуємо розібратися.
Пропан
- Газ пропан – головний компонент у пропан-бутановій суміші, яка, власне, і є автомобільним пальним;
- Перехідник побічного продукту перегонки нафти;
- Зберігається у зрідженому стані під тиском 16 атм.
До речі, якщо подумки розбити споживчі властивості пропану на дві колонки, – на плюси і мінуси – то відносно невисокий тиск можна сміливо записати в колонку – пропан плюси, бо товщина стінок балонів для пропану всього лише від 3 мм. Отже, вага балона – прийнятна: наприклад, маса повного балона на 50 л – 44 кг, що, погодьтеся, не багато.
Крім того, пропанові балони бувають тороїдальної форми, і ідеально лягають у нішу запасного колеса в багажнику автомобіля. Ще з плюсів – обладнавши автомобіль пропановим ГБО, ви навряд чи зіткнетеся з проблемою заправлення газом, адже мережа заправних станцій вже досить добре розвинена. Але витрата пропану, за всіх рівних умов, завжди буде більшою за метан.
Метан
- Газ метан, на відміну від пропану, має природне походження;
- Зберігається в газоподібному стані під тиском 200 атм;
Витрата метану може бути навіть нижчою, ніж на бензині, – це в колонку метан плюси.
Вага балона, через потовщені стінки посудини, значно більша – від 63 кг, і це балон лише на 12.5 кубів! На практиці, щоб зрівнятися за “енергоозброєністю” з автомобілем на пропані, з балоном 50 л, “метанове” авто повинно нести на борту 3 таких балони. Цю обставину однозначно можна занести до колонки – метан мінуси, адже, незважаючи на літраж балону в 50 л, витрата метану вимірюється в кубах.
Щоправда, метанові балони бувають з композитних матеріалів, що зменшує їх вагу удвічі, але й ціна при цьому збільшується значно. Тому порахуємо ці факти як такі, що врівноважують один одного. А ось за формою у метанових балонів альтернативи немає, – виключно циліндричні.
До мінусів слід додати недостатню розгалуженість мережі метанових заправок. Щоб заправитися метаном, вам, напевно, доведеться відкланятися від звичного маршруту.
Підіб’ємо підсумки
Сучасні двигуни “переносять” газ однаково легко – неважливо, метан чи пропан, – тому тут у них паритет. Але метан значно дешевше, тому, хоча і коштує метанове ГБО дорожче, для машин з великим двигуном (а отже, і вантажопідйомністю) і середньорічним пробігом, що вищий за середній, метанове устаткування – найкращий вибір. А нерозвиненість мережі метанових заправок легко компенсується великою кількістю балонів на борту такого авто. Не дарма автобуси і “довгоміри” часто обладнуються під метан.
Але для “цивільних” легковиків у звичайному режимі експлуатації, пропан – кращий варіант. Що підтверджується ситуацією, що склалася сьогодні на ринку ГБО. Розглядати ж далекі перспективи, вибираючи пропан або метан тут і зараз, – справа невдячна. Зрештою, про те, коли на планеті закінчиться нафта, від якої залежить наявність пропану, або метан – у надрах Землі, ми, споживачі, дізнаємося останніми.